onsdag 13 februari 2013

Ägglikörsparfait

När jag står i glasskiosken på sommaren och trycker näsan mot glasvisiret som skiljer mig från de olika smakerna på kulglass, brukar det ofta sluta med att jag väljer smaken ägglikör. Jag har länge velat prova att göra min egen, men har haft svårt att hitta en tvättäkta ägglikör på Systemet som är gul och inte smakar av andra fancy grejer som till exempel Amarula Cream.

När jag var i Tyskland i november hittade jag den här flaksan. Den kostade inte många euro, och om man dricker den som den är så smakar den därefter också. Ingen hit i glaset, med andra ord. Men i glass! Där är den perfekt. Efter en snabb koll på Systemets hemsida kan jag konstatera att en motsvarighet som man kan få tag i på svensk mark är Bols Advocaat. Men nog tjafsat om ägglikören! Så här gör man glassen!

Ägglikörsparfait, 4 portioner:
3 äggulor
1,5 dl socker
3 dl vispgrädde
0,6 dl ägglikör

Vispa äggulorna och sockret ljust och fluffigt i en bunke, och vispa upp grädden för sig i en annan bunke. Rör eller vispa ner ägglikören i äggsmeten, och rör sedan ner den vispade grädden och blanda. Häll upp i en frysbar form, och låt stå i frysen i minst 6 timmar före servering.

10 kommentarer:

  1. Eller så bandar man ägglikören till en snowball på advokaten, med bitter lemon. Det gjordes det en hel del för en hel del år sen...
    Kanske vi får ta och köpa hem en flaska, göra lite glass och en snöboll:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag aldrig testat! Låter som en plan.

      Radera
  2. 0,6 dl....?! ;) Exakt ska det va!

    SvaraRadera
  3. Mmm så gott! Att göra ägglikör själv är easy peasy men kanske överkurs om man har siktet inställt på glass..eller tja varför inte..Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt aldrig gjort egen ägglikör, men det får jag ju ta och testa. Att göra egen Baileys var ju enkelt! :-)

      Radera
  4. Lenita från Bohuslän15 feb. 2013 21:50:00

    Älskar ägglikör :-) Detta måste testas! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lenita - det är jättegott! :-)

      Radera
  5. Jag har i o f s också gjort ägglikör själv (http://prinsessornaskokbok.blogspot.de/2013/04/budapestrulle-och-agglikor.html), men till glassen nyligen köpte jag en flaska (knallgul och billig). Däremot vill jag tipsa om hur man gör glass (med t ex ägglikör) på ett otroligt lätt sätt, nämligen med sötad kondensmjölk, men utan att behöva röra i den frysta smeten: http://prinsessornaskokbok.blogspot.de/2014/04/glass-med-agglikor.html
    Hittade receptet på nätet. Helt enkelt genialt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glass på kondenserad mjölk är supersmidigt, det gör jag ibland när jag ska bjuda äggallergiker på dessert. Eller om jag bara har superbråttom, då dumpar jag ner 5 dl grädde ihop med 1 burk karamelliserad mjölk och lite salt och vispar. Men jag ska verkligen spana in ditt recept på ägglikör, hemlagad sådan är ju alltid godast. Tack för tipset!

      Radera