fredag 1 februari 2013

Mammas kardemummakaka

Den här kakan är en odödlig klassiker i min familj, min mamma har bakat den så länge jag kan minnas. Om vi hade gäster på fika eller firade något speciellt var det alltid den här kakan hon bakade, och fortfarande bakar. Det slog mig för ett tag sedan att jag inte hade bakat den själv sedan jag flyttade hemifrån när jag var 19, men receptet satt kvar ändå i ryggmärgen. Eller nästan, jag behövde bara ringa mamma en gång under bakningen. Annars är det ganska enkelt att komma ihåg, det är 2 st av de flesta ingredienserna i listan. Och en annan bra grej - den är jättebra att ha på lut i frysen.

Jag har varit sugen på att baka den här kakan ända sedan vi införskaffade vår Kitchen Aid. Jag tycker fortfarande att det det hysteriskt kul att stå och hänga vid köksbänken och titta på den när den vispar. Är man lättroad så är man.

Mammas Kardemummakaka:
50 g smör
2 ägg
2 dl socker
2,75 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 tsk mald eller stött kardemumma
2 tsk kanel
1 dl mjölk
ströbröd och smör till formen

Börja med att smälta smöret. Smält gärna en klick extra så att du kan pensla formen med det också. Vispa ägg och socker pösigt för sig, och rör samman alla torra ingredienser i en bunke för sig. Rör samman äggsmet med torra ingredienser, och tillsätt smör och mjölk. Smörj och bröa en form (om du inte redan gjort det) och häll i smeten. Grädda kakan i nedre delen av ugnen på 175C i ca 40 min. Känn efter med en sticka strax innan så att du vet när den är klar.

14 kommentarer:

  1. Älskar kardemumma. Den här kakan lät hur god som helst. Den ska jag ta och baka till helgen.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Den kakan har jag växt upp med och vi kallar den Björnkaka! Receptet fick vi från mejeriet i Borgholm! Tack för en trevlig blogg och instagram! Kram Lena/Dodis69

    SvaraRadera
  3. Ser så saftig och god ut!!!
    Underbart med sockerkaka och mjölk tycker jag! :)
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Älskar kardemumma som vuxen. Som barn minns jag att jag tyckte det var super äckligt med ljuvliga kardemummakryddan! Mums med mammas kardemummakaka! kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Vi har också en kardemumma som vandrar i familjen, lite annorlunda recept med smör som smulas i stället för att smältas o definitiv nystött kardemumma. Nybakad kardemummakaka med lite mjukvispad grädde o så lite bär..det botar det mesta.:)

    SvaraRadera
  6. Visst är det gott med kardemummakaka!!!

    SvaraRadera
  7. Jag har också växt upp med den här underbara kakan, hos oss kallas den Björnökaka. I mors originalrecept är det "kaffekoppar" som mått istället för deciliter. Kan det ha varit ett recept som spreds under 60-70-talet? Ljuvligt god är den iallafall, en riktig favorit.

    SvaraRadera
  8. Påminner mycket om min mammas recept på en mjuk kaka som hon kallade Idiotkaka (av nån underlig anledning). Måste gräva i receptgömmorna och se om det är samma :-)

    SvaraRadera
  9. Visst är det himla trevligt att se andra arbeta, speciellt när man får njuta av det goda resultatet sedan:)

    SvaraRadera
  10. så lämpligt att du postade det här receptet just nu! svärföräldrarna bjöd in sig själva på middag hastigt och lustigt igår kväll så jag svängde ihop den här till efterrätt. supergod! tror bestämt det kommer bli en favorit här hemma :)

    SvaraRadera
  11. BJÖRNKAKA!! Nostalgi från barndomen. Måste genast leta reda på mammas recept o göra den!

    SvaraRadera
  12. Kan ju inte bli annat än gott med kardemumma som huvudperson i ett recept. Lika gott i indisk mat som i denna kaka. T.o.m i havregrynsgröten till frukost är det gott med kardemumma i :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kardemumma är verkligen SÅ gott. Jag har börjat köpa kardemummakärnor istället för malen, och maler dem precis innan användning, det smakar så mycket mer då! Har även börjat ha nystött kardemumma i smoothies, blir riktigt gott!

      Radera