måndag 11 februari 2013

Saluhallen i Kalmar

Ett av mina favoritställen i Kalmar för att äta lunch är Saluhallen, eller Bremerssons Saluhall som den egentligen heter. Maten lagas på närproducerade råvaror och är alltid vackert upplagd. Kan tyckas vara en självklarhet, men det är långt ifrån alla matställen som kan erbjuda det. Det brukar finnas några alternativ att välja mellan varje vecka, som till exempel veckans fiskrätt, veckans sallad och veckans kötträtt. Och så får man alltid en liten trälåda med ett hyvens surdegsbröd medan man väntar på maten, som jag alltid gör missen att äta mig mätt på innan lunchen serveras.

Lokalen var en gång i tiden en postlokal, och efter det blev den högskolans kårhus. Där var man och dansade på lördagkvällarna när det begav sig, minsann. Ovanför entrén till toaletterna brukade det hänga en sådan där vägskylt som indikerade att fiske var förbjudet. Den hänger inte kvar längre. Tyvärr.

Att matsalen är tom är en ganska ovanlig syn därinne, men om man dyker upp för att handla lite ost eller någon mör och oskyldig köttbit före stängning kl 18.00 ser det oftast ut så här. I ostdisken kan man om man har tur få tag i tryffelpecorinon som jag har blivit smått besatt av sedan jag provade den för första gången i höstas.

Fisk och skaldjur. Inte min grej, men däremot väldigt många andras. Själv häckar jag vid chokladpralindisken, som jag tyvärr inte fick med på bild av oklar anledning. Det är en tjej i min egen ålder som har sin egen pralin-business i Saluhallen. Johannas Choklad står det på askarna, och pralinerna rekommenderas varmt. Speciellt den med saltlakrits, och den som är rullad i nötter och fylld med salt kolakräm. 

Så - om ni besöker Kalmar eller Öland i sommar och är sugna på lunch, är det här ett jättebra ställe. Andra trevliga lunchställen i Kalmar är Larm och Hanssons.

3 kommentarer:

  1. vilken konstig nostalgi-feeling jag fick... :-) Så härligt med en alldeles egen saluhall och som svämmar över av studentminnen. kramis

    SvaraRadera
  2. Älskar saluhallar =)
    Kram Jannike

    SvaraRadera