onsdag 13 mars 2013

Ugnsbakad kyckling med ädelostkräm och päron

Plötsligt händer det! Vi lagar en ny maträtt. Jag erkänner att det var ett tag sedan vi provade något nytt, men för den som är sugen på något gott kan jag alltid rekommendera min kategori Vardagsmat. När man har haft matblogg i 3,5 år så kan det bli lite svårt att komma upp med nya recept varje dag. Men det finns det ju å andra sidan inget som säger att man måste göra, heller. Just det här receptet har jag hittat i tidningen Femina, som jag måste säga har de bästa matreportagen av de tidningar som inte är "matorienterade". De är alltid fint fotade, och jag har testat flera av recepten.

Till den här maträtten följer även en otroligt god sallad med kapris, cornichoner och dijonsenap, som vi garanterat kommer att laga fler gånger, och framförallt till grillat i sommar.

Ädelostbakad kyckling med toppensallad, 4 portioner
4 kycklingbröstfiléer
ca 100 g ädelost
1 dl crème fraiche
2 päron
salt och peppar

Sallad:
1 liten rödlök
10-12 cornichoner (inlagda minigurkor)
2 dl crème fraiche
2 tsk dijonsenap
3 msk kapris
2 huvuden romansallad
salt och peppar

Dela eventuellt kycklingen i mindre delar om du inte vill ha den som hela filéer, salta och peppra, och bryn dem runt om i en stekpanna. Lägg dem sedan på en plåt med bakplåtspapper. Mosa samman ädelost och crème fraiche, och bre ut över kycklingen. Skär päronen i klyftor och lägg dem bredvid på plåten. Ställ in i mitten av ugnen på 225C i ca 15 min, tills kycklingen är klar inuti och osttäcket har fått lite färg. Till salladen skalas och skivas löken, och gurkorna delas på längden. Blanda samman med kapris och senap, salta och peppra, och rör sedan ner salladsbladen.

5 kommentarer:

  1. Gött! Vardagsmat är ju så roligt, älskar att veva ihop nytt, spännande men enkelt :) Det här låter mumsigt!

    SvaraRadera
  2. Tänk så perfekt med ett salladstips, vi som skrev i tisdags att vi är så dåliga på att variera oss vad gäller sallader! Sen är vi väldigt förtjusta i både kapris och kårnisjånger vilket gör detta tipset så mycket bättre!

    För övrigt kan vi bara hålla med om Femina, eller i varje fall kan Anki det. Den hittar biland hem till oss från Håkans mamma och det brukar alltid bli lite sönderklippta sidor i den...

    Kramar till er!

    SvaraRadera
  3. En rätt som passar mig:)
    Den tidningen ska jag ta mig en närmare titt på :)

    SvaraRadera