måndag 27 maj 2013

Key Lime Pie 2.0

Då var det måndag igen, och idag har vädret varit lika regnigt och grått som igår, då vi vallade våra Stockholmsgäster på det öländska Alvaret i snålblåst och sidoregn. På något sätt hör det nästan till den svenska försommaren. Ikväll har jag däremot suttit inomhus och myst, jag har varit på The Tea Room som ligger några mil utanför Kalmar, och ätit scones med clotted cream och sylt. Mysigt värre! Ett inlägg från när vi besökte The Tea Room i somras finns här

Inget av det ovanstående har dock något som helst att göra med kvällens recept, den här Key Lime-pajen bakade jag en solig ledig dag för ett par veckor sedan, men om någon hade ställt ner en tallrik paj framför mig nu hade det inte varit några som helst problem att äta upp den. Den både ser ut och smakar som solig vår och försommar, och det tackar man ju inte nej till just nu.

Key Lime Pie, 8 portioner
Botten:
13 digestivekex
75 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

Fyllning:
4 äggulor
3 lime
1 burk sötad, kondenserad mjölk (ca 400 g)
----------
Ev. vispad grädde och limeskivor till garnering

Sätt ugnen på 200C. Smält smöret. Smula kexen, gärna i en mixer eller matberedare, och blanda i smält smör, vaniljsocker och kanel. Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en rund form (ca 24 cm i diameter) med avtagbara kanter, och tryck sedan ut kexmassan i botten på formen, och lite upp mot kanterna. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 5 min. Sänk sedan ugnsvärmen till 150C.

Vispa upp äggulorna mycket lätt för hand. Riv skalet av en lime, och pressa saften ur alla tre limefrukterna. Rör samman med äggula och kondenserad mjölk. Rör till en slät smet och häll i pajskalet. Grädda i mitten av ugnen på 150C i ca 15-20 min. Låt pajen svalna först i rumstemperatur och sedan i kyl. Pajen ska serveras kylskåpskall. Garnera gärna med några extra limeklyftor och vispgrädde med lite vaniljsocker i.

1 kommentar: