fredag 3 maj 2013

Lammfärsbiffar med citron och rosmarin

Då var det fredag igen! Härligt! Dagens recept är på riktigt goda lammfärsbiffar med smak av citron och rosmarin. Om man hör till de som tror att lamm smakar som den där noppiga gamla gråa koftan man tar fram på kyliga kvällar vid sommarstugan, är det här ett bra recept att prova för att byta uppfattning. Saftigare biffar får man banne mig leta efter.

Men det här är inte vad jag ska äta ikväll, för nu har jag intagit Marys plejs och ser fram emot att bli bortskämd med något riktigt gott. Imorgon är det ju Stora Bloggdagen här i Stockholm, där Mary ska föreläsa, och jag kommer givetvis att vara där. Så är det några av er som ska dit, så hoppas jag att vi ses där!

Lammfärsbiffar med citron och rosmarin, 4 portioner
3 msk ströbröd + 0,75 dl till panering
0,5 dl mjölk
0,5 rödlök
500 g lammfärs
1 stor vitlöksklyfta
1,5 msk hackad, färsk rosmarin
1 liten citron – rivet skal
1 ägg
salt
grovmalen svartpeppar

Blanda 3 msk ströbröd med mjölk i en kopp, och låt det svälla i minst 5 min. Hacka rödlöken och bryn den lätt i olja eller smör i en stekpanna. Blanda sedan samman den med färsen, och pressa ner vitlök. Hacka och rör ner rosmarin, och riv ner skalet av en liten citron. Tillsätt ströbrödet blandat med mjölken, ägget och salta och peppra. Häll upp ca 0,75 dl ströbröd på ett fat, och forma färssmeten till biffar som du sedan vänder i ströbröd innan du steker dem i smör eller olja.

4 kommentarer:

  1. Mums, vad gott! Ta med dig en portion imorgon så får jag den när vi syns på Clarion! :-)

    SvaraRadera
  2. Det låter gott! Ser att du har Skåne-tallrikar precis som jag. Visst är de vackra? :)
    // Hälsningar Mia

    SvaraRadera
  3. Lammfärsbiffar mums det har jag inte ätit på länge:)
    Är tyvärr inte i Stockholm hoppas du haft en kul helg där.)

    SvaraRadera
  4. Det där ser så gott ut att jag går sönder!! NOMNOM! Fin headerbild för övrigt, mycket vacker! :) Och så himla fint att träffa dig i lördags. Kram!

    SvaraRadera