fredag 1 november 2013

Chokladtryffelkräm med rom och flingsalt

Här har vi en efterrätt som går fort att göra! Chokladtryffelkräm skulle nästan kunna liknas vid en ovispad, koncentrerad chokladmousse, och med en hint av rom och flingsalt blir den helt oemotståndlig. Låt dig inte luras av att portionerna blir små, den här desserten är riktigt mäktig, och perfekt en kväll som denna då höstmörkret lurar utanför dörren. Jag ska snart gå ut i köket och röra ihop några portioner till i afton.

Chokladtryffelkräm med rom och flingsalt, 4 portioner 
1,5 dl grädde
2 msk socker
0,5 tsk vaniljsocker
150 g mörk choklad
0,5 tsk flingsalt
2 äggulor
1,5 msk mörk rom
----------
1-2 tsk flingsalt till servering

Häll grädde, socker och vaniljsocker i en liten kastrull, och låt koka upp. Ta sedan kastrullen från värmen. Bryt chokladen i små bitar och rör ner i grädden, tillsätt 0,5 tsk flingsalt och rör till en jämn smet. Vispa upp de två äggulorna för hand i en bunke, och rör ner den varma chokladsmeten under vispning. Smaka av med rom, och häll upp i fyra små portionsglas. Ställ kallt i minst 3 timmar, gärna över en natt. Garnera varje portion med lite flingsalt strax före servering.

16 kommentarer:

  1. Mmm... vilken god kombo med choklad, salt och rom!
    En riktigt fin helg önskar jag dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, salt i choklad är alltid gott, och rom piffar ju upp! :-)

      Radera
  2. Nej fy! Gillar inte choklad, socker eller grädde. Inte alkohol heller för den delen. Dricker inte, dricker aldrig. Bäst jag inte lagar till det här. Bäst för mig! ;-)

    Pöss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä. Det är nog bäst att du tuggar på en tångruska istället. ;-)

      Radera
  3. Svar
    1. Vintagefynd i sommarstugan! :-)

      Radera
  4. Har 8 äggulor hemma efter ett tårtbak i går. Men har tyvärr inte tid att baka de närmsta dagarna. Kanske ska lotta ut äggen på bloggen... ;-)

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det tycker jag du ska göra! Lovar att vara med och tävla. :-) Kram!

      Radera
  5. Åhh, hur gott ser inte det här ut..! Choklad och salt är en fantastisk kombination!
    Med vänliga matglada hälsningar från Katinka i mitt Kitchen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det en god kombination! :-)

      Radera
  6. Vilken rom kan du rekommendera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det funkar nog med vilken Rom som helst. Första gången gjorde jag den på en mörk Rom, och häromveckan hade jag bara ljus Bacardirom hemma, men det gick jättebra det med.

      Radera