söndag 15 december 2013

Pepparkakskladdkaka till tredje advent

Hallå ute i stugorna! Har ni haft en mysig tredje advent? Det har vi, vi har ätit kladdkaka med pepparkakskryddor. Ruggigt god kladdkaka, om jag får säga det själv, och busenkel att svänga ihop. Recept med tillhörande Ballybild hittar ni här.

Hela den här helgen har varit sådär lugn och skön som dagarna efter jul brukar vara, så det känns som att man redan är julledig, trots att det är en arbetsvecka kvar innan det väntar över två veckors ledighet. Vi har skrotat runt hemma i fårskinnstofflor och eldat i spisen, skrivit julkort, varit på middag hos mamma och Günter med syrran och lilla Rose, samt ägnat oss åt vissa mogna inslag som tvätt och dammsugning. Man får ju balansera tillvaron lite. Dessutom blir det ju en del barr på golvet när man burit in granen, som nu står i vardagsrummet och lyser och sprider julstämning. Jag tror jag ska gå och sällskapa den lite, från min fåtölj ihop med lite glögg.

9 kommentarer:

  1. ÅÅÅH skojar du med mig?! ALLTID viljat testa sån… Önskar alla hade samma inställning till mat som du verkar ha. Äter sötsaker osv hela tiden och inte håller på att banta. BÖRJA ALDRIG FIFFLA MED MATEN. Kolla på mig, jag började för 3 år sen att fiffla med maten, nu sitter jag här, 3 år senare och har slösat bort mitt liv på just det; matmatmat. Jag väger 35 kilo och håller på att svälta ihjäl, har utvecklat en jätteovanlig typ utav ätstörningar, som jag skriver om öppet i min blogg. Jag avskyr allt som har med dieter, bantning osv. Det tar livet av mig, långsamt. Föresten hade jag över 1600 nya läsare på bloggen igår, så jag antar att folk tycker det är roligt att läsa om någon som håller på att svälta sig tilll döds och är deprimerad…. Menmen, thats life, önskar bara alla tog lika lätt på livet som du verkar göra. Längtar till den dag jag kan säga "bara en kaka till?" utan att känna ångest

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har det blivit sämre den senaste tiden? Jag ska titta in på din blogg ikväll och läsa mer. Ditt ökade läsarantal beror säkert på att du är ärlig och öppen om situationen i din blogg, och jag hoppas så att du ska börja må bättre snart. Många kramar!

      Radera
    2. Ja, antar att det blivit sämre. Hela det här året har det bara blivit sämre, sjunkit i både vikt och mående. Men de har börjat misstänka att jag har borderline, vilket skulle förklara varför jag mår så otroligt dåligt vissa perioder. OMG jag kan inte fatta att du svarade på min kommentar! Du är verkligen den bästa matbloggare alla kategorier! Sen att du verkar så jordnära och inte håller på med massa dietskit…! Shit, du är min idol ju! KRAM

      Radera
  2. Svar
    1. Det är jättegott, jag lovar! :-)

      Radera
  3. Låter som en helg, helt i vår smak och inte så långt från den vi hade:)
    Lite filmhyrning blev det, julkortstillverkning (vi fick ett set förra året som vi pillade med denna gången, hur kul som helst faktiskt), besök från Ankis far och så blev det förstås en liten tur till röken för Håkans del. Det är ju en hel del att fixa på jobbet denna veckan när matshoppingen går i gång...
    Men snart är det dags för ledighet här också, Anki har tre arbetsdagar kvar och Håkan kör racet fram till lillejulafton, sen går Mårtenssons på långledigt, nice!

    Ha nu en riktigt fin vecka, alla tre,
    kramar på er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad seriöst med ett helt kit för julkorten! Fast jag ska inte säga något, så som Olof går in för våra julkort. Han köper rekvisita och riggar upp med blixtar och allt. Sen är det ju en viss liten hårig familjemedlem som ska sätta sig på rätt ställe och posera sött också. Men det är han rätt duktig på, han vet att han får godis efteråt. Kram på er!

      Radera
  4. Jag bjöd på denna fantastiska kladdkaka på jobbet idag, så himlans god. Den kommer jag baka igen till helgen! /elise

    SvaraRadera