fredag 27 december 2013

Pepparkaksvåfflor

God fortsättning! Hoppas att ni alla har haft en riktigt härlig julhelg. Vi tillbringade vår julafton i Mariannelund, och juldagen hemma på Öland. Igår var vi hos våra vänner på traditionsenligt annandagsfika och smorde kråset rejält med frozen cheesecake, saffranslängder och hemmagjort godis. Idag har vi bara varit hemma och tagit det lugnt, så lugnt att jag ansåg mig ha tid att städa i kryddskåpet, något man verkligen borde göra oftare. Flera ihoptorkade före dettingar till vitlökar och skumma kryddmixer från X antal år tillbaka har fått vika hädan.

Sådana här lata hemmadagar är våfflor ett prima lunchalternativ. Oftast har man alla ingredienser hemma, och just de här våfflorna har jag pimpat med pepparkakskryddor för en lite juligare touch. De smakar jättegott ihop med en klick lingongrädde eller ädelostkräm.

Pepparkaksvåfflor, 8-10 st
150 g smält smör
3 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
5,25 dl mjöl
0,75 dl socker
3 dl mineralvatten (vanligt vatten går också bra)
2 dl grädde (ovispad)
2 dl mjölk
0,5 påse pepparkakskryddor (påsen är på 18 g och kommer från Santa Maria)

Vispa samman alla ingredienser utom det smälta smöret, det rörs i sist. Sedan är det bara att grädda våfflor!
----------
Lingongrädde:
grädde
rårörda lingon

Vispa grädden, och rör sedan i ett par skedar rårörda lingon. Klart!
----------
Ädelostkräm
1 bit ädelost
lite flytande vispgrädde, alt. crème fraiche

Smula ner ädelosten i en bunke, och vispa ihop med lite grädde eller crème fraiche med elvisp till en konsistens som du känner dig nöjd med. Här finns inga rätt eller fel!

4 kommentarer:

  1. Kan lätt tänka mig lite våfflor i kväll faktiskt. Vanliga då, eller så blir det pannkakor. Redig lördagsmiddag, eller hur? ;-) Ska dra norröver i morgon så kan vara bra att göra slut på mjölken.

    Gott nytt år Helena. Hoppas verkligen vi kan ses i vår. En helg i april är min tanke att jag ska försöka dra hit matgänget.

    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att åka norrut, då kanske ni får lite vinter lagom till nyår. Jag är superpepp på att ses i april! Jag har aldrig varit i dina trakter, och det vore verkligen jättekul! Stor nyårskram!

      Radera
  2. Låter riktigt gott med pepparkaksvåfflor, de ser sådär krispiga ut some de bör vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sofia! Ja, de här våfflorna blev faktiskt extra krispiga! :-)

      Radera