söndag 2 februari 2014

Nattjästa frukostfrallor

Jag har hittat ett nytt favoritbröd till helgfrukosten! Eller jag och jag, det är faktiskt min kompis som har varit snäll och nosat upp det åt mig. Hon brukar baka fusksurdegsbrödet, och fick syn på ett recept på nattjästa frallor som hon tänkte skulle falla mig i smaken, och postade det på min timeline på Facebook. Mycket omtänksamt och uppskattat! Jag premiäråt dem i lördags, och de var så goda att jag gjorde en omgång till imorse också. Nästa helg kommer jag garanterat att baka dem igen. Originalreceptet heter Majas favoritbröd och är ett urklipp ur en tidning. Jag har ändrat några småsaker och halverat receptet, men är ni fler i familjen - dubbla det gärna!

Nattjästa frukostfrallor, 4 st = lagom till 2 personer
1/4 pkt jäst (12,5 g)
2 dl fingervarmt vatten
0,5 dl mjölk
1,5 tsk salt
1 msk honung, knappt
0,75 dl grahamsmjöl
4 dl manitoba cream-mjöl (alt. vetemjöl special)
----------
solroskärnor

Lös upp jästen i fingervarmt vatten i en bunke, tillsätt sedan mjölken. Rör i salt, honung, grahamsmjöl och manitoba cream-mjöl. Vetemjöl special funkar också finfint ifall du inte har manitoba cream. Degen ska vara ganska kletig, och behöver inte arbetas mer än att den rörs samman med slev. Mycket bekvämt. Täck bunken med plastfolie, och låt den stå framme i ca 30 min innan du stoppar in den i kylen. Låt den stå i kylen över natten, (eller medan du är på jobbet om du gör dem på morgonen och vill äta dem på kvällen) allt från 10-16 timmar.

När det är dags att baka ut dem - sätt ugnen på 225C. Stjälp sedan upp degen på mjölat bakbord, och dela den i fyra delar. Du behöver alltså inte knåda den. Mycket bekvämt. Lägg upp de 4 delarna (som kan se ut lite hur som helst) på en plåt med bakplåtspapper, och pensla ytan på dem med lite vatten. Strö över lite solroskärnor på dem, och stoppa in dem i mitten av ugnen i 15-20 min. Min ugn tyckte att 18 min var toppen. Ät och njut!

16 kommentarer:

  1. Låter supersmaskigt - längtar till nästa helg då jag ska prova dessa... En fråga bara - hur varm ska ugnen vara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, bra poäng där, det hade jag helt missat! Nu är det uppdaterat, ugnen ska vara 225C. Tack för att du sa till! :-)

      Radera
    2. Tack! Nu är helgen räddad :-)

      Radera
  2. Snygga!

    Jag känner mig alltid som ett geni när jag nattjäser bröd och bara skjutsar in i ugnen på morgonen. Varje gång. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det gör faktiskt jag också. :-)

      Radera
  3. De ser verkligen goda ut! Nybakat till frukost är bästa sättet att fira helg! :) Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet. Låter som något helt perfekt till helgen. Bra att det blir lagom mängd också som man kan äta upp med en gång. Låter som ett väldigt smidigt recept också. De ser otroligt mumsiga ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Desiree! De är supergoda, och verkligen smidiga! Du får testa! :-)

      Radera
  5. Tackarrr säger även jag!
    Jag gillar hur de "kan se ut lite hur som helst" - såna instruktioner faller mig i smaken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag gillar också sånt. Det är RUSTIKT, om inte annat. ;-)

      Radera
  6. Det där med nattjäsning är så himla smart. Lärde mig det härom året och det är verkligen ett lätt sätt att få fram god smak på bröd. Måste baka frallor snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Nattjäsning är toppen!

      Radera
  7. Nattjästa frallor är så smidigt och gott. Minimal arbetsinsats det gillas!!

    SvaraRadera
  8. Bakade dessa härom dagen och de blev supergoda! Har en bunke i kylen som skall jäsa till brunchen imorgon. Tack för ett toppen recept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vilket sammanträffande! Precis när jag läste den här kommentaren hade jag en omgång av det här brödet i ugnen. Riktigt gott är det, ska baka det till helgen igen! :-)

      Radera