måndag 10 mars 2014

Amerikanska pannkakor med citron och vallmofrön

Jag befinner mig fortfarande i extas över det fina vårvädret! Idag har det varit nästan vindstilla, och flera av de som passerat mitt fönster på kontoret har gått klädda i vårjacka. Underbart! En solig måndag känns ju utan tvekan roligare än en mulen sådan. Hade jag bara haft tid hade jag gärna startat denna vårsoliga måndag med dessa amerikanska pannkakor med citron och vallmofrön, men man kan ju inte få allt. Däremot blir det nog favorit i repris på dem redan nu till helgen. Det här receptet finns även upplagt på den helt pannkaksnischade och mycket fina bloggen Det blir bara pannkaka, där jag gästbloggade förra veckan. 

Amerikanska pannkakor med citron och vallmofrön, 2 portioner
1 ägg
2,5 dl filmjölk
1-2 msk smält smör
rivet skal och saft av en liten, ekologisk citron
2,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
1 tsk vallmofrön

Rör ihop äggen med filmjölken. Smält smöret i stekpannan, och rör ner det också. Riv skalet av en citron och pressa ner saften i smeten. Blanda de torra ingredienserna för sig, och rör sedan ner även dem i smeten. Stek pannkakor/plättar i stekpanna med smör som är ca 10 cm stora, eller så stora som du vill ha dem. Servera med lönnsirap och njut!

12 kommentarer:

  1. Fy fabian vilka pannkakor! Och lika läcker bild:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Sofi! Inte för att det är jag som har fotat, hähä, men ändå. ;-)

      Radera
  2. Ja det är verkligen härligt nu när våren kommer med stormsteg, och pannkakor är ju sådär perfekt vårigt också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det? Eller ja, pannkakor slinker ju ner oavsett säsong, men nog är det lite vårigt allt. :-)

      Radera
  3. Citron och vallmo har vi testat i muffins och det var en höjdare tillsammans, så för vår del låter detta mumma! Sen är ju fotot så härligt vårligt så det förslåt, kan ju pigga upp vilken gråmulen dag som helst.

    Hoppas ni har det bra där på ön,
    kramar till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana där muffins måste jag också prova, jag har bara hört gott om dem!

      Radera
  4. Vad gott det ser ut! Lönnsirap på pannkakor är så gott! Eftersom jag är allergisk mot citrusfrukter utesluter jag dock citronen, tyvärr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir nog supergott ändå. :-)

      Radera
  5. Extas är rätta ordet. För både väder och pannkakorna på den härliga bilden. Smilbanden åkte upp direkt :-) En flaska lönnsirap finns sedan förra sommaren alltid i skafferiet. Ingen pannkaka utan det!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha gjort pannkakor till frukost och inse att lönnsirapen är slut är en grekisk tragedi. Då får man (eller någon annan) helt sonika åka och handla.

      Radera
  6. Ser heeeelt fantastiskt ut, men det gör ju de mesta av dina maträtter ;) Kramis <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Linnéa, kram på dig!

      Radera