onsdag 29 oktober 2014

Lövbiffsgratäng - storfavoriten

Den här maträtten är en av de tre populäraste maträtterna här på bloggen. Jag tror att vi är flera bloggare som har vår egna version på den, och den är rent ut sagt förbaskat god. Just det där med att man inte bryner lövbiffen utan bara marinerar den och sedan lägger den rå i gratängen tror jag bidrar extra mycket till saftigheten. Det och en ansenlig mängd ädelost och grädde. Visst har vi fått till en fräsig risboll? Jag är själv högst imponerad över risbollens förträfflighet. Det var bara att trycka ner riset i en kaffekopp och sedan knacka ut det igen på tallriken. Fiffigt och fint! Recept på lövbiffsgratängen hittar ni här

6 kommentarer:

  1. Här skulle jag kunna äta mer än en tallrik, det är jag säker på! Gott ser det ut. Funderade på varför jag aldrig testat men såg nu att receptet är från 2010 och då hade jag inte börjat läsa svenska matbloggar. Vilken osis... nu skriver jag ut det direkt!

    Jag trodde först att det var bacon i till höger på tallriken, men det kanske är önsketänkande ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du, bacon är ju en toppenidé! Jag är av idén att allt blir bättre med bacon, så nästa gång jag gör den här ska jag faktiskt ha i lite bacon och testa. Tack för tipset!

      Radera
  2. Ja, och jag är dig evigt tacksam att ha hittat denna gudagåva till bjudrätt! Perfekt att bjuda på och till min förvåning fungerar den även till barn, dessa kräsna gäster. Nu blev jag också nyfiken på vilka två rätter som delar på pallplatserna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att den går hem hos dina gäster, både små och stora! Jag blev inspirerad av din kommentar och la ut de andra populäraste recepten också. Fler favoriter finns i kategorin Bjudmat/paradrätter. Tacotårtan är ett säkert kort!

      Radera
  3. Jodå, en stycken variant finns det även hos oss och faktiskt är det ett av de få recept som vi haft med oss i bagaget sedan urminnes tider:) Bra med recept som dessa, man kan ju variera allt efter utbud, humör och smak.
    Och risbollen? Urtjusig!

    Kramar till er, och en önskan om en alldeles förträfflig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoho, visst är risbollen piffig? Olof slår sig för bröstet och smackar nöjt. Fastän han egentligen inte gjort mer än vänt upp och ner på en kaffekopp. Kram på er!

      Radera