fredag 20 mars 2015

Fredagspasta

Ikväll ska vi äta en av mina absoluta favoriträtter - the one and only Fredagspasta. Ni som läst bloggen länge känner säkert igen receptet, det finns redan under namnet Favoritpastan med tomatpesto i kategorin Pasta. Men eftersom många söker på just Fredagspasta lägger jag upp det igen, så att det går lättare att hitta. Buffelmozzarella är ju bara gott, och ihop med en tomatpesto med mandel och kvalitetspasta blir det helt underbart. Speciellt med ett litet glas rödvin till. Själv får jag nog hålla mig till äppelmust ikväll, jag har haft migrän i flera dagar, och gått runt och tyckt ofantligt synd om mig själv. Igår fick jag dock några tabletter med lite flås i utskrivna, så nu har det börjat vända. Hur som helst så ska det bli riktigt skönt med helg!

Fredagspasta, 2 portioner :
Den här maträtten kom till en regnig eftermiddag på vår bröllopsresa i Toscana. Vi skulle ha åkt på heldagsutflykt till en liten bergsby, men det regnade så ihärdigt att vägarna började svämma över. Vi bestämde oss för att vända och åka tillbaka till hotellet, och tillbringa dagen på hemmaplan istället. På vägen tillbaka stannade vi till vid några olika små speceributiker på landsbygden och köpte med oss ingredienser för att tillaga en lunch i köket på vårt hotellrum. Det visade sig bli den godaste lunch jag någonsin ätit, och en av resans bästa dagar där vi åt en lång lunch och drack hotellets egentillverkade vin innan molntäcket sprack upp och solen tittade fram igen.

1 vitlöksklyfta
ca 1 näve mandlar
8 cocktailtomater
1 kruka färsk basilika
0,5 dl olivolja
1 dl riven parmesanost
grovmalen svartpeppar
flingsalt
----------
spaghetti för två (gärna en lite finare sort)
1 pkt (125 g) buffelmozzarella

Finhacka vitlök, mandlar, cocktailtomater och basilikablad. Blanda det i en skål tillsammans med olivolja, riven parmesanost och salt och peppar. Smaka av för att se om du eventuellt behöver mer av någon ingrediens. Du behöver inte använda mixer, det räcker fint att bara finhacka ingredienserna och röra ihop dem för hand. När spaghettin har kokat, blanda samman den med tomatpeston. Toppa med buffelmozzarellan delad i bitar, och ringla lite extra olivolja över varje portion precis före servering. Ta ett extra varv med pepparkvarnen över maträtten, och strö på lite flingsalt. 

6 kommentarer:

  1. gahhhh ser vansinnigt gott ut mums! Trevlig helg och hälsa familjen! kram Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hälsar tillbaka! Hoppas allt är bra med dig och familjen! Många kramar!

      Radera
  2. Det här är min favoriträtt, evigt tacksam. Söt historia:) kram Linnéa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att vi är fler, Linnéa! Jag skulle kunna äta den här pastan varje fredag livet ut. ;-)

      Radera
  3. Fredagspastan är numera utbytt mot torsdagspasta i vårt kök, men det går utmärkt det också - speciellt eftersom det är ledigt på fredagarna för båda:) Buffelmozzarella skulle vi köpa med oss hem från Ostkällaren, men den är tydligen galet populär för det fanns inte en endaste smula kvar... Men visst är de otroligt gott, går inte att jämföra med "fuskmozzarella".

    Kramar till er alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Buffelmozzarellan är poppis här också, besvikelsen när den är slut vet inga gränser. Jag är sugen på att testa burrata, men det finns inte här. Jag har hört att det ska vara riktigt gott!

      Radera