onsdag 29 april 2015

Vegetarisk bönchili

Igår år vi vegetarisk bönchili med färskriven halloumi till middag. Utan tvekan en ny favorit här hemma! Vi borde bli bättre på att äta vegetariskt, och med den här maträtten kan vi nog komma ett steg i rätt riktning. Chilin går snabbt att göra och är jättegod, och bönorna gör att den blir extra mättande. Men det som gör maträtten riktigt hyvens är den rivna halloumiosten! Om jag ska vara ärlig trodde jag inte det var någon större hit att äta halloumi utan att grilla den, men det var ju hur kul som helst! Gav en mycket trevlig sälta till maten. Jag smorde nog i mig en halv ost själv till min chili, och enda anledningen till att jag inte åt hela var att jag var tvungen att dela med mig av den till han den där jag är gift med.

Vegetarisk bönchili, ca 5 portioner:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 röd paprika
2 pkt/burkar krossade tomater
1 msk torkad oregano
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 rågad tsk kakao
1 msk grönsaksfond
0,5 tsk liquid smoke water (kan uteslutas)
lite cayennepeppar/annan chilikrydda
salt
1 pkt/burk kidneybönor
1 pkt/burk stora vita bönor
----------
1 pkt halloumiost
ev surdegsbröd till servering

Hacka löken och pressa vitlöken, och fräs i en kastrull eller stekpanna med höga kanter. Hacka paprikan och låt även den få fräsa med. Häll i krossade tomater och alla kryddor, och låt koka ihop i ca 5 minuter. Liquid smoke water finns i små glasflaskor, jag har köpt min på ICA här hemma. Det ger en god och väldigt rökig smak, men tar lätt över, så ta bara en halv tesked. Spola sedan av bönorna i sil eller durkslag, och häll i grytan. Låt bli varmt eller koka några sekunder, och ta sedan av värmen. Riv en halloumiost och bjud till grytan, och gärna lite surdegsbröd också. Ät och känn dig nöjd med dig själv som lagat en så trevlig, vegetarisk maträtt.

2 kommentarer:

  1. Ja det där med vegetariskt är ju hur gott som helst, det finns så mycket roligt att upptäcka! Vi är så stolta över att vi lyckats få till en vegdag i veckan:) Senaste grytan blev kanoners krämig och god tack vare jordnötssmör, kanske något att testa? Funkar säkert att riva över halloumi på den också:)

    Kramar till er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jordnötssmör i grytan? Kreativt! Måste prova jag med. Kram på er!

      Radera