onsdag 20 maj 2015

Fiskpaket på grillen

Är ni redo för dagens bloggchock? Vi har grillat FISK. Ni som hängt med länge på bloggen vet att jag är, ähurm, lite dålig på att äta fisk. Låt mig vara ärlig och tala i klarspråk: Jag hatar fisk. Patetiskt men sant. En stackars försäljare från fiskbilen var för övrigt här förra veckan igen. De verkade hysa hopp om att jag hade ändrat mig sedan förra året då jag ärligt deklarerade för dem i dörröppningen att jag hatar fisk. Bally skällde och Lily ylade ikapp med hunden. Men folk kan ju ändra sig, vilket måste vara anledningen till att de vågade komma tillbaka, det högljudda mötet till trots.

Och nu ska vi inte överdriva här, men firren på bilden ovan var faktiskt inte helt oäven. Det kan ha att göra med att jag hällde obscena mängder brynt smör över den, men den var faktiskt ganska god. Anledningen till detta otippade intag av fisk var att det var dags för grillreportage för tidningarna jag skriver för, och jag kände att det började bli läge att grilla fisk efter fem grillreportage där fisken lyst med sin frånvaro. Folk kan ju tro att jag inte gillar fisk. Host host.

Grillad fisk i foliepaket, 2 portioner
1 fisk, ca 450-500 g (t ex regnbågslax, röding, abborre eller gös)
1 knippe dill
0,5 citron
2 tsk kapris
flingsalt
150 g brynt smör (se recept)
------------
potatis till servering

Om du köper en färdigrensad fisk i matbutikens fiskdisk behöver du inte rensa den själv. (Fisken på bilden är en regnbågslax.) Lägg fisken hel i ett stort foliepaket, och fyll den färdigsnittade fisken med grovhackad dill, citron skuren i halverade skivor, kapris, salt och ca 5 msk brynt smör. (Se recept intill på brynt smör) Kläm ihop foliepaketet (dock inte helt ihopklämt, röken ska fortfarande kunna hitta in och lämna lite smak) och grilla fiskpaketet under lock tills fisken är genomstekt. (Rekommenderad innertemperatur ca 58-60 grader.) Servera med potatis. Låt gärna resterande brynt smör få stå framme vid servering, så att man kan hälla på mer brynt smör på sin fiskportion. 

8 kommentarer:

  1. Men ojojoj, vi som äääälskar fisk! Vi äter nog fisk i snitt 5 middagar av 7. MEN vi kan inte grilla nu. Vi har med oss en kolgrill och nästan alla campingar i Europa har förbud mot kolgrill.... suck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, 5 dagar av 7? Det var ofta det! Men fisk är ju jättebra, jag önskar verkligen att jag tyckte mer om det.

      Vad surt med kolförbuden, det visste jag inte.

      Radera
  2. Åh åh åh, vi fullkomligt älskar hel fisk (ja fisk överhuvudtaget iofs)! Ja att tillaga och äta alltså, få inga andra konstiga idéer:) Att fylla den med godsaker och grilla eller ugnssteka blir så bra och goda smaker. Vi slänger gärna i tomatskivor eller fänkål, lite salladslök eller purjolök också.
    Och du Helena, än är inte undrens tid förbi, vem vet en dag kanske den där fiskbilen får höra något annat från dej :)

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fänkål låter som det passar! Hoho, ja, den där stackars fiskbilen verkar inte ge upp hoppet. ;-)

      Radera
  3. Så imponerad! :-) Kramis

    SvaraRadera