lördag 29 augusti 2015

Asiatisk färs i salladsblad

God helg på er! Här kände jag mig kreativ och nyskapande och skulle lägga upp ett recept på asiatisk färs i salladsblad, men så började det kännas bekant och som något jag gjort förut. Lite som när man inser att man faktiskt redan har ätit glass två gånger på en dag när kvällen kommer och det är dags att sleva upp en tredje portion och sätta sig i soffan och titta på Netflix. Efter en snabb koll i arkiven visade det sig att jag lagade nästan exakt den här maträtten och bloggade om den för fem år sedan. Men på samma sätt som att fem går fort, är det också en väldigt lång tid. (Dagens filosofiska konstaterande.) Och att återupptäcka en maträtt efter fem års tid är ju ändå roligare än att äta den fem gånger i månaden.

Receptet finns här, men i stora drag är det bara att fräsa sig lite nötfärs (fläskfärs funkar också fint), stänka i lite fisksås och japansk soya, hacka ner lite chili och vitlök, och pressa ner en lime och ha i någon tesked socker. Så kan man servera det sedan i salladsblad från isbergssallad och strö över lite hackad salladslök, mynta och koriander, så ser det piffigt ut. Ris och sötsur sås är också trevligt till. 

3 kommentarer:

  1. Hej
    Jag kände att jag nu var tvungen att ge mig till känna, våra vägar har korsats så många gånger -utan att vi ens har mötts. Ja det verkar ju märkligt men faktiskt sant. Du har träffat min mamma på öppna förskolan, ihop med min dotter Zoit och jag har träffat din mamma som promenerade sin hund utanför vårt hus.. Dessutom har mina föräldrar träffat din mamma i hamnen en kväll OCH jag har ibland kikat in på din fina blogg efter att ha läst dina kommentarer på Vanjas blogg.. Plötsligt förstod jag att det var du, på alla ställen.. Pju :) Du har liksom dykt upp på massa olika ställen, utan att just du har dykt upp ;) Här är iaf jag.. #hejhej Vi bor i Färjestaden, vart bor ni? Ser ut som att stugan i ett tidigare inlägg ligger riktigt drömmigt till, wow!!
    Trevlig helg :)
    //Karin
    (Karin.engelholm@gmail.com)

    SvaraRadera
  2. Hej Karin! Vad roligt att höra ifrån dig! Jag har mailat dig! :-)

    SvaraRadera
  3. Så tokgott detta är alltså! Har gjort det i färska vårrullar också, och dippat i het chilisås. Kan ätas om och om igen. Fem år är lång tid,, tycker du kan blogga om det minst en gång om året i alla fall.

    Kram kram

    SvaraRadera