måndag 7 september 2015

Kladdkaka - grundrecept

Häromdagen kom jag över några färska jordgubbar, vilket så här års kändes lika mycket som ett kap som när man hittar den där jackan man vill ha på 70% rea. Vilket sällan händer, men ändå. (Ifall någon frågar var jackan i alla fall på 70% rea.) Jag bestämde mig för att göra kladdkaka med lavendelglass, en match made in heaven enligt mig själv. Men jag måste alltid leta bland alla mina blogginlägg när jag ska göra kladdkaka. Visst har jag gjort kladdkakor genom åren, men de har alltid varit pimpade med dulce de leche, pepparkakskryddor eller något annat. Men ibland vill man ju bara ha en vanlig, hederlig kladdkaka, och receptet på det har ni här. Vill ni sedan pimpa den med pepparkakskryddor eller lakritspulver eller något annat är det självklart fritt fram. Lavendelglassen hittas här.

Kladdkaka - grundrecept, ca 8 portioner
100 g smält smör
2 ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 msk vaniljsocker
1 tsk flingsalt
100 g 70% choklad (om du vill ha en chokladigare kladdkaka, annars kan chokladen utan problem uteslutas)

Smält smöret. Rör ihop ägg och socker, det behövs inte vispas. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem också. Häll i smöret och rör till en jämn smet. Hacka chokladen (om du väljer att ha i den) och rör i den också. Häll upp i en smord form med avtagbara kanter och ställ in den i mitten av ugnen på 175C i ca 15-20 min, den ska vara lite lös och vaggig i mitten så att det blir en kladdig kladdkaka.

3 kommentarer:

  1. Gott! Har ett och samma recept som jag alltid använder. Ser typ ut som ditt fast utan chokladen, men allt blir ju klart bättre med lite extra choklad!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Vi är helkassa på att baka kladdekaga, har nog aldrig någonsin lyckats få en endaste så där härligt kladdig och geggig i mitten. Men det kan ju också bero på ugnen antar vi, eller jo, klart som tusan att det beror på ugnen ( och jackan var ju på 70 % rea!)

    Kramar på er!

    SvaraRadera
  3. Åh så gott med kladdkaka, det här receptet ska jag testa!

    SvaraRadera