torsdag 8 oktober 2015

Äppel- och björnbärspaj

Jag har en kompis som för ett tag sedan deklarerade att hon inte tycker om paj. Hur kan man inte tycka om paj?! Helt oförståeligt. Ett tag var jag osäker på om vår vänskap hade någon framtid, men man kan ju inte dissa någon bara för att personen ifråga inte gillar paj. Själv älskar jag paj, och framförallt pajdegen i en smulpaj. Min syster är likadan, vi sitter och nästan föser bort fruktbitarna i pajformen för att komma över så mycket pajdeg som möjligt. Den här pajen är gjord på äpple och björnbär, och smakar perfekt ihop med en generös mängd kanel. Och självklart med ett rejält täcke smuldeg! Kanske att jag skulle baka den här pajen till min kompis, och se om hon ändrar sig? Och gör hon det inte, blir det ju i alla fall mer pajdeg över till mig!

Recept på hemmagjord vaniljsås att servera till pajen hittas här.

Äppel- och björnbärspaj, 6 portioner:
3-4 äpplen
500 g björnbär (frysta, tinade går bra)
kanel
kardemumma
ev lite extra socker

Smuldeg:
150 g smör
1,5 dl socker
2 dl mjöl
2 dl havregryn
1 nypa flingsalt

Sätt ugnen på 225C. Skala och skiva äpplena, lägg dem i en smord form. Strö på kanel och kardemumma efter smak och tycke. Strö över björnbären och krydda lite till. Blanda ihop smuldegen och strö över bären. Grädda pajen i mitten av ugnen i ca 20 min tills den fått en fin, gyllene färg. Servera med vaniljglass eller vaniljsås.

6 kommentarer:

  1. Fy för fabian vilken snygg form! Gerbera eller? /Rebecca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och förlåt för sent svar! Ja, formen är från Gerbera. :-)

      Radera
  2. Hahaha, då är det som hemma hos oss ungefär, fast vi är en av varje sort. Frun äter inte så fasligt mycket pajdeg, men det gör inget för den tar Håkan mer än gärna hand om! Men björnbär och äpple, vilken smarrig kombination.

    Kramar på er i höstmörkret!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pajdegen är ju det godaste!

      Radera
  3. jag tycker inte heller om paj!
    eller, jag tycker om matpaj och så tycker jag om citronmarängpaj och chokladpaj, men jag tycker inte alls om fruktpajer med smuldeg. fast det är nog för att jag inte tycker om varm frukt. så, nu har släppt ut det skelettet ur garderoben också. puh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är okej, vi gillar dig ändå. Men smuldeg som är så gott?!

      Radera