onsdag 18 november 2015

Lakritspannacotta med grädde och saltstänkt kolasås

Lakritspannacotta med vispad grädde och saltad kolasås måste ju vara bland det allra godaste som finns. Den här efterrätten har jag snott av favoritstället StrandNära här på Öland. I somras hade de en lakritsbavaroise på sin meny, som de serverade fint i glasburkar med färska bär och florsocker. Bavaroise kan beskrivas som en ganska lös pannacotta, så jag har helt enkelt kört på mitt vanliga recept på lakritspannacotta, spritsat ut lite grädde och sedan hällt saltstänkt kolasås ovanpå. Dock lyser de färska bären med sin frånvaro, men man kan ju inte få allt här i världen. Här kommer receptet:

Lakritspannacotta, 4 portioner:
2 gelatinblad
3 dl grädde
1 dl mjölk
2 rågade msk socker
2 rågade tsk lakritspulver
----------
Ca 2,5-3 dl grädde att vispa och toppa med

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten, och låt dem ligga där i minst 5 minuter. Häll grädde, mjölk, socker och lakritspulver i en kastrull, och låt det bli varmt. Ta det från värmen precis när det börjar koka, och rör ner gelatinbladen. Häll upp på portionsformar, och ställ i kylen att stelna. Låt stå i minst 4-5 timmar, gärna över en natt.

Saltstänkt kolasås
1 dl vispgrädde
0,5 dl mjölk
0,5 dl strösocker
0,5 dl ljus sirap
1 tsk flingsalt

Blanda alla ingredienser till kolasåsen utom flingsaltet, och låt det koka ihop i en kastrull till en kolasås. Efter ca 20 min brukar man ha en bra konsistens på den. Ta den av värmen, häll i flingsalt (smaka gärna av, men bränn dig inte) och häll upp i en värmetålig kanna. Ställ kallt till servering.

Vispa grädden och spritsa ut på pannacottorna precis före servering. Avsluta med att hälla kolasås över varje gräddtopping.


Och så måste jag ju bara få skryta lite! Den stora restaurangbokarsajten Bookatable har utsett Bara en kaka till som en av Sveriges 40 bästa matbloggar, i kategorin "Ren njutning". En får tacka!

4 kommentarer:

  1. Håller på dig, grattis till utnämningen kompis!
    Kram Marija

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack kompis, vad gullig du är!

      Radera
  2. Men sluta! Ser helt gudomlig ut, farligt gott!

    Grattis till placeringe, superkul! Själv är jag nominerad till Årets Glommabo, slår lite högre i mina ögon ;-)

    Pöss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg det på Fejjan, det är ju jättestort! Heja dig!! Jag håller alla tummar för dig! :-)

      Radera