fredag 4 december 2015

Smörkola med lakrits och flingsalt

Gud vad jag älskar sådana här kolor. Det är snudd på ohälsosamt. Jag kan äta hur många som helst, och det gör jag också. Alla andra med, som får smaka dem. De är väldigt lika smörkolorna med flingsalt och vaniljstång som jag har här på bloggen, men jag har bytt ut vaniljen mot två teskedar lakritspulver. Egentligen kan man nog ösa i mycket mer lakritspulver än så, för lakritstonen i kolan är inte så stark. Men det är väldigt, väldigt gott. Och misströsta inte om det skiter sig med din godistermometer, det gamla hederliga kulprovet går alltid att lita på. Jag använde Olofs övertekniska grilltermometer när jag kokade den här kolan, och den pep varannan sekund i högan sky, och jag fick trycka bort pipandet varannan sekund. (Ja, jag är oteknisk.) Och eftersom det var sovdags för Lily var det ohållbart, så det fick bli kulprovet istället, och kolorna blev perfekta. Nä, nu får det vara färdigskrutit, här kommer receptet:

Lakritskola med flingsalt, ca 40 st
100 g smör
2,5 dl vispgrädde
0,5 tsk flingsalt
2 tsk lakritspulver
2,5 dl socker
1,5 dl glykossirap
----------
extra flingsalt att strö ovanpå

Ta fram en liten kastrull och lägg i smör, grädde, flingsalt och lakritspulver, och låt smälta samman på svag värme. I en annan kastrull - koka upp socker och glykossirap på hög värme tills det blir ljust bärnstensfärgat och kommer upp i en temperatur på 170C. Ta kastrullen av värmen, och häll ner den varma smör- och gräddblandningen. Det bubblar till rejält i början, bränn dig inte på ångorna! Låt koka upp igen, på lägre temperatur, tills kolan blir 124C alternativt håller för ett klassiskt kulprov. Häll upp kolan i en form klädd med bakplåtspapper. Vänta en eller ett par minuter, och strö sedan på flingsalt efter smak och tycke. Låt kolan svalna i rumstemperatur i 3-4 timmar, alternativt över natten, innan du skär den i bitar som du sedan slår in i bakplåtspapper klippt i bitar.

11 kommentarer:

  1. Som sagt, det där med att det skulle räcka med att göra de två sorters tryfflarna vi redan gjort (en är med lakritspulver, ojojoj så goda) får vi nog ta tillbaka! Lakritskola låter för gott för att inte göras i vårt kök:) Men sen får det vara nog - i alla fall för ett tag!

    Hoppas ni får en alla tiders fin helg, kära bloggarevänner
    kramar till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, två sorters julgodis är alldeles för lite! Vi hade en hyvens helg, vi var faktiskt i Skåneland, i Helsingborg och Höganäs. Stor kram!

      Radera
  2. Stämmer det verkligen med 170 grader? Mitt blev helt bränt vid 150........
    Ska göra en ny sats och enbart gå på färg denna gången.

    //Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa! Vad konstigt, för mig funkar det alltid med 170 C, det momentet har jag "snott" från Pärlans Konfektyr som också kör upp det till 170 C. Kanske att det var något vajsing med termometern? Hoppas det funkar nästa gång i alla fall! :-)

      Radera
    2. Kan vara termometern som pajjat, gjorde en andra sats iallafall och gick enbart på färgen och nu gick det bra. tack för en bra blogg.

      Radera
    3. Vilken tur! Och tack! :-)

      Radera
  3. Det där receptet kanske jag och min Jenny skulle testa också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett skämt som jag och Jenny har oss emellan, är att eftersom vi jobbar som frisör respektive florist, och brukar börja med att ordna något att äta nästan direkt när vi kommer hem, är att man går "från ett förkläde till ett annat". Ena sekunden håller jag på och hänger av mig mitt svarta frisörförkläde på jobbet, känns det som, och nästa sekund står jag och knyter rosetten bakom ryggen på ett köksförkläde hemma.

      Radera
  4. Svar
    1. Visst är det?! Beroendeframkallande!

      Radera