fredag 1 juli 2016

Halloumisallad med jordgubbar

Den här salladen är den perfekta sommarmaten! Myntan och basilikan smakar underbart ihop med de söta jordgubbarna och den salta halloumiosten. Förra året köpte jag Leilas kokbok The fresh foodie, och lagade flera av rätterna. Riktigt bra bok för övrigt, och det verkar som att Leila kommer tillbaka i rutan i höst igen, spännande! Den här salladen är en av maträtterna vi lagat flest gånger ur boken. (Den är andra är rå tomatsås och pasta, finns här, rekommenderas också varmt.) Däremot har jag ändrat lite grann i receptet på salladen utifrån hur jag föredrar det, men så är det ju med recept. Man tar bort och lägger till, så det blir som man själv vill ha det. Jag är inget jättefan av rucola, så jag har bytt ut 1 ask rucola mot några nävar färska salladsblad av annan art, ibland spenatblad. Det här är vad jag har i salladen:

Halloumisallad med jordgubbar, 4 portioner:
50 g valnötter
flingsalt
några nävar färska salladsblad, gärna spenat
minst 4 kvistar mynta
1 basilikaplanta
1 liter jordgubbar
1 halloumiost (ganska stor, halloumi är gott!)
peppar
balsamvinäger
olivolja

Grovhacka valnötterna, och rosta lätt i en torr stekpanna ihop med lite flingsalt. Häll över på fat och låt svalna. Skölj salladen och blanda den med mynta- och basilikablad. Fördela ut på 4 tallrikar. Skölj, snoppa och halvera jordgubbarna, och fördela dessa på salladstallrikarna. Skiva och stek halloumin i generöst med olja, och lägg sedan ut på de 4 tallrikarna. Dra några varv med pepparkvarnen, ringla över lite balsamvinäger och lite olivolja, och strö över nötter. Färdigt!

10 kommentarer:

  1. Det där ser grymt gott ut! Helt i min smak :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lovar att det är supergott! Utan tvekan min favoriträtt sommartid! :-)

      Radera
  2. Det här låter riktigt gott! Jag fullkomligt ÄLSKAR halloumi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med! Det är ju så GOTT!

      Radera
  3. Kan inte mer än hålla med lovorden både vad gäller bok och salladen, riktigt bra och gott!

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt med dig! Det behöver inte vara svårare än såhär. Gröna blad, jordgubbar, halloumi och något knaprigt. Så gott! <3

    SvaraRadera
  5. Tack snälla, fina du för ett toppenrecept! Som vegetarian är det bara bäst att få fina grilltips. Blir liksom aldrig annars den höjdare som en köttätare tycker. Jordgubbarna smakade finfint med vår egen basilika och mynta, halloumi på det gav den sälta man vill ha och valnötterna bidrog med massor av smak. Ha en fin sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så lite! Men jag kan ju inte ta åt mig äran egentligen, det är ju Leilas recept. Så jag gör lite reklam för hennes bok istället. ;-) Men den här typen av sallad har verkligen exploderat senaste året, jag tycker man ser liknande kombinationer överallt nu, i tidningar och caféer. Det är många som kör på grönmögelost istället för halloumi, har jag noterat. Stor kram!

      Radera