måndag 5 september 2016

Äppelpaj för två

Äppelpajsäsongen har ju officiellt startat, och jag njuter av att kunna plocka några äpplen från trädet som står mitt på trädgården och slänga ihop en minipaj efter att Lily somnat på kvällen. (Hon vågar ändå inte smaka, så hon missar inget.) Den här mängden paj skulle väl egentligen räcka till fyra portioner, men säger jag två så kan man ju få paj två kvällar i rad. Till pajen brukar jag servera köpt vaniljvisp. Egen vaniljsås är trevligt, men ibland har man inte tid att planera, och köpt vaniljvisp tycker jag ändå smakar förhållandevis bra. Konsistensen blir allra bäst om man vispar den lite för länge, tycker jag. Här kommer ett grundrecept på minipaj:

Äppelpaj för två i liten pajform:
2 äpplen
kanel
ev. kardemumma
Smuldeg:
75 g smör
0,75 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl havregryn

Sätt ugnen på 225C. Skala och skiva äpplena och lägg i en smord liten ugnsform. Ös på rejält med kanel, och lite kardemumma också om du gillar det. Blanda ihop smuldegen och strö över äpplena. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 min, tills smultäcket har fått fin färg. Servera ihop med vaniljsås eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar