tisdag 25 oktober 2016

Mjuk pumpakaka med glasyr

Varför göra morotskaka när man kan göra pumpakaka? Eller jaja, ska jag vara ärlig smakar det nästan likadant. Men den här pumpakakan blev saftigare än vad mina morotskakor brukar bli, och det är ett bra sätt att ta tillvara all pumpa på. I alla fall om man bor på Öland, för här odlas det enorma mängder pumpa inför Ölands Skördefest som alltid äger rum här i början av hösten. Och så är det lite roligare att bjuda på pumpakaka än morotskaka, för det känns lite "nytt". Och då kommer jag ändå ihåg när morotskaka kändes lite nytt. Så gammal är jag, minsann. Här kommer receptet:

Pumpakaka, 10 portioner
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk malen kanel
0,5 tsk malen ingefära
1,5 tsk malen kardemumma
2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
1,75 dl solrosolja
5 dl råriven pumpa (gärna Butternut-sorten)
smör och ströbröd till formen

Glasyren:
100 g rumsvarmt smör
4,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 g Philadelphiaost
Finrivet skal av en lime

Sätt ugnen på 150C. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke, och blanda alla torra ingredienser i en annan bunke. Vänd ner dem i äggsmeten, och tillsätt solrosolja och skalad, råriven pumpa. Häll smeten i en smord och bröad form med avtagbara kanter. Grädda i mitten av ugnen i ca 60 min. Låt kakan svalna. Vispa samman alla ingredienser till glasyren med en elvisp så att det blir krämigt, och bre över kakan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar