fredag 2 december 2016

Tacogratäng

Idag när vi var ute på en väldigt halkig och slirig barnvagnspromenad träffade vi en mamma till en gammal klasskompis från grundskolan, som berättade att hon brukar laga mina recept som kommer i tidningen en gång i månaden. Sådant gör mig så glad! Just den här tacogratängen som kördes i oktober har hon lagat flera gånger, och jag lovade att jag skulle lägga ut receptet här på bloggen. Testa den, ni kommer inte att bli besvikna! Den är riktigt krämig och god. Servera gärna med en grön sallad till. 

Tacogratäng, 6 portioner:
Ca 100 g nachos-chips (några nävar)
1 purjolök
500 g nötfärs
1 grön paprika
1 påse taco kryddmix
1 dl vatten
1 burk á 300 g chunky salsa
2 dl crème fraiche
1 pkt á 200 g Philadelphiaost
1 dl grädde
1 liten burk majs
3 dl riven ost + 2 dl till garnering
Salt & peppar

Sätt ugnen på 225C. Smörj en ugnsfast form, och häll ut några nävar nachoschips i den, som du sedan krossar lätt med händerna. Hacka och fräs purjolöken, tillsätt sedan nötfärsen och bryn den. Hacka paprikan och rör ner den ihop med kryddmix och vatten, låt koka samman ett par minuter innan du häller röran i formen över chipsen. Bred ut all chunky salsa som ett täcke över köttfärsröran. Rör samman crème fraiche med Philadelphiaost, grädde, majs, 3 dl riven ost, salt och peppar. Bred över salsatäcket, och toppa med ca 2 dl riven ost. Gratinera i mitten av ugnen i ca 25 min, tills osten fått fin färg. 

6 kommentarer:

  1. Låter väldigt gott! Ska definitivt testas.

    SvaraRadera
  2. Mumsig var den minsann!!! Och väldigt mättande... ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jo, man blir rätt mätt... ;-)

      Radera
  3. Provade att laga den här till middag idag. Supergott! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! :-) Jag tycker också om den, den är en riktig favorit här hemma. :-)

      Radera