torsdag 26 januari 2017

Älgfärsbullar med jordärtskockspuré

Här kommer ett riktigt gott recept - köttbullar på älgfärs med jordärtskocks- och potatispuré. Det smakar vilt och gott, till stor del tack vare den oblyga mängden viltfond jag öst i färssmeten. Och så lite kantareller och lingon på det, så är man hemma sen med de vilda smakerna. Passar alldeles ypperligt på kalla och ruggiga dagar som idag när man helst bara vill mysa inomhus.

Älgfärsbullar, ca 24 st:
1 gul lök, riven
1 dl grädde
1 ägg
3 msk ströbröd
3 msk viltfond
1 tsk salt
Svartpeppar
500 g älgfärs

Jordärtskockspuré:
400 g potatis
400 g jordärtskockor
1 dl grädde
3 dl mjölk
Salt & peppar
----------
Rårörda lingon &
Kantareller till servering

Till älgfärsbullarna; riv löken, och rör samman den med alla ingredienserna utom älgfärsen. Låt svälla i ca 5 minuter, tillsätt sedan färsen och forma köttbullar, ca 24 st. Stek i smör runt om. 

Till jordärtskockspurén; skala potatis och jordärtskockor och skär i ganska små bitar. Mät upp grädde och mjölk i en kastrull, och koka potatis- och jordärtskocksbitarna däri i ca 20 min tills de blivit mjuka. Rör om då och då. Häll av vätskan, men spara den till att späda purén med till önskad konsistens. Mixa den slät med stavmixer. Purén ska vara ganska lös, då saknar man inte sås. Servera med älgfärsbullar, rårörda lingon och kantareller. 

10 kommentarer:

  1. Oj, det där ser väääldigt gott ut! Älskar viltsmak och vet inte när jag åt kantareller senast ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det gott? Man kommer väldigt långt på viltfond!

      Radera
  2. Vilken fin bild!

    SvaraRadera
  3. Alltså det ska verkligen konst till att få färsbullar att se så tjusiga ut, vilken underbar bild! Och gott är det ju också:)

    Kram på er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack hörni! Det är Olof som får ta åt sig äran. Fast jag har ju gjort maten! :-)

      Radera
  4. Mmm, det där ser verkligen supergott ut!!! Att ha jordärtskocka ihop med potatis är verkligen gott tycker jag, också i gratäng. Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det gott? Man borde äta det oftare! :-)

      Radera
  5. Alltså jag bara måste säga att den här bilden är helt fantastisk! Wow! Och jag skulle gärna smaka <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sandra! Ska hälsa Olof det!

      Radera