tisdag 31 januari 2017

Lils strösselkakor

De här småkakorna bara måste ni prova, de är så goda! Jag tror att det är saltet i dem som gör det. Jag har fått receptet av min rara granne Lil, efter att ha ätit en ansenlig mängd av dem hemma hos henne. I våras och somras när jag hämtat Lily på dagis och vi brukade sitta i sandlådan som angränsar till Lils och hennes mans tomt, brukade Lily ofta slinka igenom häcken och in på deras trädgård om hon hörde att de var ute. Och de brukade ofta duka upp fika när vi kom; saft till mig, mjölk till Lily och de här kakorna. Det var så mysiga eftermiddagar, att det får mig att se fram emot sommaren extra mycket. Men tills dess bakar jag kakorna själv. Och oj vad fort de tar slut! Än så länge har jag bara bakat dem på mjölkfritt margarin, men jag kan tänka mig att de nog är extra goda på riktigt smör. Fast de är verkligen hur goda som helst på mjölkfritt margarin också.

Lils strösselkakor, ca 30 st:
100 g smör
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula
2,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
färgglatt strössel till garnering

Rör smör mjukt ihop med socker och vaniljsocker. Rör ner äggulan. Blanda de torra ingredienserna för sig, och knåda sedan ihop en deg av alltihop. Rulla degen till två lika långa rullar, ca 3 cm tjocka i diameter. Lägg rullarna i plastfolie, och ställ i kylen en timme. Sätt sedan ugnen på 175C, och dela varje rulle i 15 skivor. Lägg 15 skivor var på två plåtar med bakplåtspapper, platta till skivorna lite och tryck fast lite strössel på varje kaka. Grädda i mitten av ugnen i ca 8-10 min. De ska knappt få färg. Går utmärkt att frysa, likt de flesta småkakor!

8 kommentarer:

  1. Sonens betyg: tusenhundranittiåtta gånger godare än knäckemacka med korv. Och dubbelt så gott som godis. Jag vill ha sånna här istället för lördagsgodis. 😊
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Underbart betyg ju! :-)

      Radera
  2. Sååå goda- tack för receptet!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska hälsa Lil det, då blir hon glad! :-)

      Radera
  3. Så himla fina! Ska nog baka de här med syskonbarnen :)

    SvaraRadera
  4. Måste prova till sonens ettårskalas! ☺ fick också äta mjölkfritt ett bra tag när han ammade. Var lite skeptisk till mjölkfritt fika, särskilt bullar som jag ABSOLUT inte skulle testa. Kunde dock inte hålla mig till slut och tji fick jag, för goda var dom ☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det otippat? Jag gör kanelbullarna på Oatlys baristasmjölk och mjölkfritt margarin, de blir supergoda!

      Radera