fredag 3 mars 2017

Raw food-godiset Salty Caramel

Jag har alltid avfärdat raw food-godis som torrt jäkelskap baserat på äckliga dadlar. Jag hatar nämligen dadlar. Döm därför om min förvåning när min kompis Maja (som för övrigt har det superinspirerande och humoristiska instagramkontot @annamajaastrid med vegetarisk och vegansk mat) bjöd mig på de här och efteråt avslöjade att de innehåller massor med dadlar. Jag hade då redan hunnit trycka ner minst fem stycken och var på gång med den sjätte.

Och nu när jag inte får äta mjölkprodukter är ju raw food-godis perfekt! Receptet kommer från boken Green Sweets and Treats av Erika Billysdotter.



Lily hjälpte till som vanligt. Och nej, hon vågade inte smaka. Som vanligt. Men då blev det mer över till mig! 


Man mixar det mesta och trycker ner det i en brödform som man sedan ställer kallt innan man skär i bitar.

Raw Salted Caramel, ca 15-20 bitar beroende storlek
Cashewbotten:
2 dl cashewnötter
1 dl kokosflingor
1 msk honung
1 msk mjuk kokosolja
1 nypa salt
Kola:20 st urkärnade dadlar (jag använde ICAs ekologiska, de är utan kärnor)
1/2 dl smält kokosolja

1 tsk salt
1 tsk vaniljpulver
Mixa alla ingredienser till cashewbottnen (jag använde min gamla matberedare) och tryck ut massan (cirka 1 cm tjock) i en brödform klädd med plastfolie. Ställ in den i kylen medan du mixar alla ingredienserna till kolan. Mixa länge, när du tror att du är klar så ska du mixa lite till, så att kolan blir blank och seg. Tryck ut kolamassan över cashewbottnen och låt stå i frysen i cirka 1 timme. Skär sedan upp i bitar och förvara dem i kylen. Garnera gärna med lite flingsalt

10 kommentarer:

  1. Såååå gott! Bottnen blev ganska tjock i förhållande till kolan, men det gjorde inte så mycket. Tips! Jag smälte lite mörk choklad och bredde ut ovanpå, plus lite flingsalt, grymt gott. Nästa gång ska jag nog blanda ner salta jordnötter i kolan, så blir det en raw snickers :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju supergott, båda grejerna! Måste testa jag med!

      Radera
  2. Jag äter inte heller mjölkprodukter, så jag gillar sådana här recept! Fast jag kan inte äta nötter, men jag tänkte prova med solroskärnor. Dom torrostade lättsaltade då, ger mest nötsmak har jag kommit fram till.

    SvaraRadera
  3. Tack!! Ska testas framåt helgen, sååå gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör hårt Sarah! Det här är SÅ gott, även för såna som jag som tidigare dissat raw food-godis! :-)

      Radera
  4. Detta ska jag pröva så fort jag får möjlighet! Mums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Hoppas att du gillar det lika mycket som jag! :-)

      Radera
  5. Oh yes, detta ska provas till nästa helg! Funderar på att kanske strö i lite lakritspulver, det borde väl funka?

    Ha en fin vecka kära ni,
    kramar

    SvaraRadera
  6. Alltså det här låter så gott så jag smäller av! Jag har varit lite skeptiskt till rawgrejjer men ju mer jag provar så kommer jag fram till att det är ju supergott. Det här receptet sparar jag :D

    SvaraRadera